Sök:

Sökresultat:

34 Uppsatser om Somaliska män - Sida 1 av 3

Somaliska mÀns syn pÄ kvinnlig omskÀrelse : En kvalitativ studie om immigranter i Sverige

DÄ Sverige har blivit allt mer mÄngkulturellt ökar Àven behovet av att förstÄ andra kulturer och dess förÀndlighet. I denna uppsats har vi försökt ge nÄgra somaliska mÀn boende i Sverige möjlighet att utrycka hur de ser pÄ kvinnlig omskÀrelse och hur det har pÄverkat deras liv. MÀnnen har fÄtt ge förslag pÄ hur kvinnlig omskÀrelse ska kunna avskaffas, samt fÄtt beskriva vilken roll de tror att somaliska mÀn har i upprÀtthÄllandet av traditionen. Denna forskning bygger pÄ ett hermeneutisk ansatts med genus, feministisk och social konstruktion som teoretisk referensram. För att fÄ underlag till studien har tio somaliska mÀn boende i en medelstor stad intervjuats.

Avkodning hos vuxna lÀsinlÀrare med somaliska som modersmÄl

Den hÀr uppsatsen undersöker avkodning hos vuxna lÀsinlÀrare med somaliska som modersmÄl. Den teoretiska utgÄngspunkten för uppsatsen har varit forskning om barns lÀsutveckling beroende pÄ att forskning om vuxnas lÀsinlÀrning fortfarande Àr begrÀnsad. Uppsatsens hypotes Àr att vuxna med somaliska som modersmÄl som lÀr sig lÀsa svenska följer liknande stegring i svÄrighetsnivÄer nÀr det gÀller avkodning som barn som lÀr sig lÀsa svenska. Avkodning har undersökts med hjÀlp av ett avkodningstest innehÄllande sex ordgrupper med tio ord i varje grupp. Orden Àr grupperade utifrÄn deras stavelsestruktur.

Somaliska andrasprÄksinlÀrares attityder till modersmÄlet och andrasprÄket svenska

I den hĂ€r studien undersöks somaliska ungdomars attityder till modersmĂ„let och andrasprĂ„ket svenska samt eventuella samband dem emellan. Även faktorer som identitet, sprĂ„kbehĂ€rskning och sprĂ„kdomĂ€ner behandlas. Genom strukturerade intervjuer framkom att informanterna har positiva attityder till det svenska sprĂ„ket. Attityderna till modersmĂ„let varierar mellan informanterna men den generella tendensen verkar vara att man nĂ€rmar sig det svenska sprĂ„ket samtidigt som modersmĂ„let fĂ„r mindre relevans i den nya livssituationen. Undersökningen har ocksĂ„ visat att det rĂ„der samband mellan hur man förhĂ„ller sig till de olika sprĂ„ken.

Vokalkvalitet och duration hos diftonger i benadiri och nordsomaliska

I beskrivningar av somaliska noteras i vissa kontexter en dialektal variation i vokalkvalitet och duration mellan sydsomaliska (benadiri) och nordsomaliska. Modersma?lstalare av somaliska bekra?ftar noterade dialektala skillnader i vokalkvalitet och duration, och anser att det finns en possessiva?ndelse pa? benadiri eey vilken skiljer sig fra?n den nordsomaliska motsvarigheten ay.Underso?kningen syftade till att ta reda pa? om och pa? vilket sa?tt vokalkvalitet och duration varierar, i diftongen ay i de somaliska dialekterna sydsomaliska (benadiri) och nordsomaliska. Studien begra?nsades till ma?tning av vokalkvalitet och duration i possessiva?ndelsen -ay.

Bornholmsmodellens funktion i flersprÄkiga miljöer

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur Bornholmsmodellen fungerar i flersprÄkiga miljöer och vi har valt att lÀgga fokus pÄ barn med somaliska som modersmÄl. Vi har utgÄtt frÄn en kvalitativ forskningsmetod dÄ vi genomfört intervjuer och observationer. Vi har intervjuat pedagoger verksamma i förskoleklass samt en speciallÀrare som arbetar vidare med Bornholmsmodellen i Är 1, för att ta del av deras tankar och erfarenheter av Àmnet. VÄra observationer genomförde vi i tvÄ förskoleklasser, sammanlagt fyra observationer.         Resultatet av vÄr undersökning visar pÄ att Bornholmsmodellen fungerar vÀl i klasser med flersprÄkiga barn. Barnens sprÄkliga bakgrund verkar enligt studien inte ha nÄgon betydelse för tillÀgnandet av sprÄklekarna i Bornholmsmodellen. .

Tre somaliska inlÀrares svenska uttal : En kontrastiv studie

SammandragUppsatsens syfte Àr att undersöka vilka specifika svÄrigheter somaliska andrasprÄksinlÀrare har i sitt svenska uttal. Studien kommer att beröra sÄvÀl segmentella som prosodiska skillnader och föreslÄ lÀmpliga metoder för att förbÀttra deras svenska uttal. ModersmÄlets inflytande Àr starkt inom uttalets omrÄde, varför prediktioner om somalisktalandes svenska uttal kan göras pÄ förhand. Dessa uttalsskillnader slÄr ocksÄ igenom i det undersökta materialet. För att besvara uppsatsens frÄgestÀllningar gjordes en brytningsanalys av tre somaliska informanters svenska uttal.

Varför vill du lÀsa vidare? En undersökning av somaliska sfi-studerande som har avancerat frÄn studievÀg ett

Magisteruppsats i Svenska som andrasprĂ„kVt 2014Handledare: Sally Boyd och Qarin FrankerExaminator: Åsa Wengelin.

Katbruk och somaliska ungdomar. En kvalitativ studie om somaliska ungdomar i Malmö och deras förhÄllande till kat

Abstrakt Kat Ă€r en vĂ€xt som vĂ€xer i Östra Afrika och Jemen och anvĂ€nds som njutningsmedel. För att uppnĂ„ dess optimala effekt tuggar anvĂ€ndaren dess blad och stjĂ€lkar för att sedan svĂ€lja dem. En kattuggarsession kan i genomsnitt pĂ„gĂ„ i flera timmar. Kat orsakar bl.a. sömnlöshet, euforisk kĂ€nsla, vanförestĂ€llningar och hyperaktivitet.

?Jag kÀnner mig som mitt emellan? Om flersprÄkighet och identitetskapande bland somaliska ungdomar

Specialarbete 15 pSvenska som andrasprÄk SSA 136Vt 2013Handledare: Rakel JohnsonExaminator: Julia Prentice.

ESF-projektet ?Kvinnokraft?. En kvalitativ studie om nyckelaktörers uppfattningar om hinder för integration och projekt för somaliska kvinnor

Compared to all existing ethnic groups in Sweden, the integration of Somali women has failed the most within the aspect of employment. This bachelor?s thesis investigates the obstacles in the integration of Somali women by focusing on one case, a project named ?Kvinnokraft?, partly financed by the European Socialfund.By interviewing eight key actors, opinions about obstacles in the project have been identified. A theoretical framework that incorporates integration, project research, multi-level governance and intersectionality contributes to explaining difficulties in integrating Somali women.The empirical findings show that there are individual, social and institutional holdbacks. Stereotypical perceptions were common amongst officials, which contributes to a creation of an inferior position in the structures of the society for Somali women.

Somaliska elevers, förÀldrars och modersmÄlslÀrares syn pÄ modersmÄlet som stöd för lÀrande NyanlÀnda flersprÄkiga grundskoleelevers attityder och förÀldrars och modersmÄlslÀrares upplevelse av modersmÄlet

Sammanfattning:Syftet med denna uppsats var att undersöka somaliska elevers, förÀldrars och modersmÄlslÀrares syn pÄ modersmÄlsundervisning som stöd för lÀrande. Ytterligare ett mÄl var att undersöka ifall modersmÄlsundervisning ger stöd för andrasprÄksinlÀrning. I litteraturgenomgÄngen lyfter jag fram olika teorier och tidigare forskningsresultat om modersmÄlsundervisning. För min undersökning valde jag att anvÀnda en kvalitativ intervjumetod. I min undersökning in-gÄr somaliska nyanlÀnda och tvÄsprÄkiga elever i grundskolan, deras förÀldrar och deras mo-dersmÄlslÀrare.

ModersmÄlsundervisning och attityder till mÄngkulturalitet

Syftet med examensarbetet var att belysa attityder till modersmÄlsundervisning och mÄngkulturalitet ur ett lÀrar- och elevperspektiv. För att undersöka detta genomfördes intervjuer med tio elever som lÀser modersmÄlsundervisning i antingen finska eller somaliska samt e-postbaserade inkÀter med fyra undervisande lÀrare med olika andel mÄngkulturella elever i klassen. I resultatet framkom att eleverna överlag Àr nöjda med sin modersmÄlsundervisning, men att de inte mÀrker av nÄgot samarbete mellan modersmÄlslÀraren och deras övriga lÀrare. InstÀllningen till Àmnet var i stort densamma oberoende av vilket sprÄk undervisningen avsÄg. De somaliska eleverna uttryckte dock att de kÀnde mer attityder gentemot deras modersmÄl och modersmÄlsundervisning Àn de finska eleverna.

"Om man kan lÀsa och skriva Àr man president ..." En livsvÀrldsfenomenologisk studie om hur sex somaliska elever upplever mötet med svensk skola

Syfte: Huvudsyftet med studien Àr att undersöka hur sex nyanlÀnda somaliska elever upplever mötet med den svenska skolan och med det svenska skriftsprÄket. Eventuella tankar kring hur respondenterna sjÀlva anser att den svenska skolan kan stötta dem Àr ocksÄ relevant. Studien utgÄr frÄn följande tre frÄgestÀllningar:1. Hur har eleverna upplevt mötet med den svenska skolan?2.

Den Àldre avvittringen i Fors, HÄsjö, HÀllesjö ochBrÀcke socknar i östra JÀmtland 1753-1773 : Konkurrens om skogens resurser

SammandragUppsatsens syfte Àr att undersöka vilka specifika svÄrigheter somaliska andrasprÄksinlÀrare har i sitt svenska uttal. Studien kommer att beröra sÄvÀl segmentella som prosodiska skillnader och föreslÄ lÀmpliga metoder för att förbÀttra deras svenska uttal. ModersmÄlets inflytande Àr starkt inom uttalets omrÄde, varför prediktioner om somalisktalandes svenska uttal kan göras pÄ förhand. Dessa uttalsskillnader slÄr ocksÄ igenom i det undersökta materialet. För att besvara uppsatsens frÄgestÀllningar gjordes en brytningsanalys av tre somaliska informanters svenska uttal.

Somaliska pirater - ett mycket litet problem: En undersökning av Sveriges arbete gÀllande frÄgan om somaliska pirater under 2009-2010.

During 2009-2010 Sweden participated in an international military operation whose intention, according to the Swedish news media, was to fight Somali pirates. The purpose of this thesis is to study various decisions and documents behind the Swedish efforts, both military and foreign aid, regarding the matter of Somali pirates during the years 2009-2010 and analyze the results using an interpretation of the security-development-nexus-theory. The method used is text analysis based on the hermeneutic idea of understanding and interpretation.The thesis studies the international resolutions and national decisions that lead to the military operations in the Gulf of Aden and also the international strategies and national approaches regarding Sweden's assistance in the development of Somalia. The theoretical section contains an interpretation of the vast security-development-nexus-theory. The concepts of security and development are first presented separately and then collectively in terms of military security, societal security, economic security, regime security and human security.

1 NĂ€sta sida ->